Design Sprint: Empahize & Define

 

Beste Collega's,

 

Ik neem aan dat jullie de mail van Carl hebben gelezen: we gaan de komende drie weken een design sprint uitvoeren - Empathize, Define, Ideate, Prototype & Test.

 

Deze week doen we de eerste twee stappen: Empathize & Define. De week daarna de derde stap: Ideate. En de week daarna de vierde stap: Prototype. De eerste test is de presentatie van onze voorstellen aan de directie.

     

Ik heb in overleg met Carl, op basis van de uitkomsten van de RI&E, negen concrete ontwerpuitdagingen geformuleerd: knelpunten die worden ervaren door specifieke groepen medewerkers, waar we een oplossing voor willen vinden.

  1. Jonge medewerkers onder de 30 jaar (Beleid, voorlichting & communicatie): Meedenken over verbeteringen binnen het bedrijf.
  2. Vrouwelijke medewerkers: (Welzijn) Bespreekbaar maken van ongewenst gedrag.
  3. Mannelijke medewerkers onder de 40 jaar (Welzijn): Agressie, geweld, intimidatie, discriminatie, pesten.
  4. Medewerkers kantoor (Welzijn): Aansluiting van het werk bij de kwaliteiten en vaardigheden van medewerkers.
  5. Medewerkers kantoor (Duurzaamheid): Voorlichting en training over duurzamer werken en zuinig energiegebruik.
  6. Medewerkers kantoor (Duurzaamheid): Stimuleren van gezond en duurzaam voedsel en beweging.
  7. Medewerkers productie (Voorlichting & communicatie): Instructie tijdelijke medewerkers over gezond en veilig werken.
  8. Medewerkers productie (Gevaarlijke situaties en (bijna-)ongevallen): Opgeruimde werkruimtes en werkplekken, zodat ongelukken worden voorkomen.
  9. Medewerkers productie (Gevaarlijke stoffen): Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen.

 

Ik wil je vragen om uit bovenstaande één ontwerpuitdaging uit te kiezen waar je affiniteit mee hebt, die aansluit bij je interesses en waar je ideeën over hebt. Ontwerp voor dat probleem, voor die doelgroep, een HR-interventie waar de medewerker echt iets aan heeft: een nieuwe regeling, een werkwijze, een procedure, nieuwe voorschriften, een training, een workshop, een cursus, een test, een website, een brochure, een informatiecampagne, een app, nieuwe software, een tool, een video, een game, een andere inrichting van de werkplek, andere machines, apparaten, gereedschappen of hulpmiddelen, een nieuwe methode, een systematiek, een faciliteit, een andere organisatiestructuur, een andere overlegstructuur, een andere beloningsstructuur, andere leidinggevenden, andere functies, wat je maar kunt verzinnen.

 

We beginnen met ‘empahize’: Probeer je tot in de haarvaten in te leven in de doelgroep (de gebruiker) van je ontwerp. Wat doen ze? Wat denken ze? Wat voelen ze? Waar lopen ze tegen aan? Wanneer? In welke situatie? Waarom? Ga de organisatie in, ga de werkvloer op en praat met mensen. Interview mensen, observeer mensen, loop met ze mee. Zorg dat je je zo goed mogelijk verplaatst in de medewerker waar je iets voor ontwerpt. Leg je bevindingen vast in een ‘empathy map’. In de bijlage vind je een format.

 

Daarna gaan we meteen door met ‘define’: Kies een specifieke invalshoek

voor je ontwerp. Wat heeft de medewerker nodig? Waar zouden hij of zij echt mee geholpen zijn? Formuleer jouw invalshoek voor je ontwerp in de vorm van een POV-statement. Ook hierover vind je de informatie in de bijlage.

 

Upload je empathy map en POV-statement voor aanstaande maandag 16 oktober, 9.00 uur.

 

Heel veel plezier en succes gewenst!

 

Groeten,

 

Joachim Andersson

Senior HR-consultant

 

Bijlage: Format Empathy Map

Format Empathy Map
PDF – 195,0 KB 58 downloads